שם הכותב: תאריך: 14 מרץ 2013

אאוריקה!

אז יש לך רעיון! אולי הוא עלה במוחך במקלחת? אולי בנסיעה בחזרה מהעבודה? או אולי תוך כדי ישיבת "הפרלמנט" הקבועה עם החבר'ה? אאוריקה! הרעיון פשוט, אך מבריק! אף אחד לא עשה אותו מעולם, הפוטנציאל מטורף (המחשבון מראה 1.33095812E שאתה מחשב את הרווחים אחרי שנתיים)! אתה אומר לעצמך: “The sky is the limit!”. אתה עושה גוגל קצר על מילות המפתח העיקריות – אין כלום! אתה נשכב על הספה, עם חיוך מפה לאוזן, בוהה בתקרה… אתה כבר מדמיין את עצמך חותם על האקזיט עם צוקרברג (סגרתם את הכל בלחיצת יד אתמול על באד-לייט בפאלו אלטו)… אתה מבקש עט מהצלם… זה פיילוט (אתה נזכר ברבין)… הכרטיס לקאריביים (מחלקה ראשונה) עם הדרכון כבר בכיס…. תמיד הבטחת לעצמך שלא תחכה אפילו שנייה…  אתה יוצא מהבניין… המונית מחכה כבר בחוץ… אתה מגיע לשדה ומשאיר 100$ טיפ לנהג… מחר בשעה הזאת אתה כבר מצפה להיות על החוף עם הקוקטייל ביד וקורא דה-מרקר באייפון – "ההייטק הישראלי עשה זאת שוב"!… אתה פתאם מתחיל להריח ריח מוזר… שוב שכחת את הלחם בטוסטר…

archimedesהרעיון או "למה זה לא ממש חשוב"

הדבר הראשון שחייב להפנים כל יזם, שרעיון כשלעצמו הינו מרכיב אחד (ולא בהכרח החשוב) למתכון להצלחה יזמית. הוא חלק מזה, חלק יקראו לזה הניצוץ, חלק יקראו לזה הדלק. אבל בהחלט לא הכל. עשרות אלפי רעיונות מעולים עולים במוחם של אנשים כל יום, אחוז מועט ביותר מגיע לכדי מיזם, אחוז נמוך עוד יותר מגיע לכדי גיוס, לאקזיט?… חבל לייאש אותך על ההתחלה.

הסטטיסטיקה אינה חשובה! בנסיבות אחרות שמעתי את המשפט “Math is idiotic!”, אם כל יזם היה מסתכל על הסיכוי שלו להצליח, הוא לא היה מתחיל בכלל. הדבר שחשוב באמת הוא הבנת ה-Know How של הקמת מיזם, מה לעשות ומה לא לעשות.

בדיקה ראשונית או "דייט ראשון עם גוגל"

    • רשום לעצמך (באנגלית כמובן) את כל מילות המפתח הקשורות לרעיון.
    • ערוך חיפוש גוגל מקצועי על הרעיון. חפש קומבינציות שונות של אותן מילות מפתח. במהלך החיפוש ככל הנראה תעלה על מילות מפתח נוספות שקשורות בתחום ואולי מגדירות את מה שחשבת באופן מקצועי יותר. תעבור להשתמש בהם (ככל הנראה Buzz words יעלו יותר תוצאות). תשמור את המידע החשוב ב-Bookmarks ורצוי למיין אותם לפי סדר הגיוני.צמך (באנגלית כמובן) את כל מילות המפתח הקשורות לרעיון.
    • אם לא מצאת כלום יש שתי אופציות:
      • הראשונה (פחות סבירה) – אין דבר כזה, ועלית על משהו שלא קיים עדיין. תתחיל לחשוב למה אף אחד לא עשה את זה קודם? אולי אין צורך אמיתי. זה הזמן לשאול שאלות את עצמך ואת הסביבה הקרובה לך.
      • השניה (סבירה בהרבה) – תמצא ורסיות שונות של הרעיון, אבל לא בדיוק מה שחשבת עליו. חלק מהורסיות יכולות להיות משהו טיפה שונה, יותר מתוחכם או פחות, בכל מקרה, מה שתמצא בודאות זה את המתחרים שלך – אתה תצטרך לשלוט בחומר בצורה הרמטית. הדבר הכי גרוע זה להגיע לפגישה עם משקיע כאשר הוא מכיר את המתחרים שלך טוב ממך. בכל מקרה, זה שיש אנשים שעושים משהו דומה לשלך זה בשום פנים ואופן לא אומר שזה רעיון רע, להפך זה אולי אומר שזה רעיון טוב ויש שוק.
    • זה היה סקר שוק ראשוני בהחלט. זה הזמן לעבור לשלב הבא.

הפרק הבא מתוך "מדריך הכיס ליזם המתחיל" ידון ב: הצוות או "גם מסי צריך את ברצלונה"

"מדריך הכיס ליזם המתחיל" נכתב ע"י תמיר אביטל במסגרת הקורס "ניהול יזמות" של ד"ר דפנה קריב, המיועד לתואר שני במחלקה לאסטרטגיה ויזמות בביה"ס למנהל עסקים במסלול האקדמי, המכללה למנהל.

שייך לנושאים: אסטרטגיה, יזמות