שם הכותב: תאריך: 25 אפריל 2013

Start - Green Button"מדריך הכיס ליזם המתחיל" נכתב ע"י תמיר אביטל במסגרת הקורס "ניהול יזמות" של ד"ר דפנה קריב, המיועד לתואר שני במחלקה לאסטרטגיה ויזמות בביה"ס למנהל עסקים במסלול האקדמי, המכללה למנהל.

מומלץ לקרוא את חלקים א' ב' ו-ג' במדריך לפני קריאת חלק זה

אז איך מתחילים?

אני מציע לעבוד במיזם תמיד באיטרציות. הצבת מטרות ויעדים קרובים, והשגתם. אבני דרך כלליות יכולות להיות:

–          גיבוש אב טיפוס ראשוני – בבנית האב טיפוס לרוב תבינו הרבה דברים לגבי מימוש המוצר, בעיות שאתם צפויים להתקל בהן בעתיד (ב-Scalability, אינטגרציות, תמיכה בפלטפורמות שונות וכו'). אני לא מציע לפתח מוצר מלא ואז לצאת איתו לשוק, לרוב כי השוק של היום כמעט בכל נושא הוא מאד דינמי וכל מוצר שתפתחו במשך זמן רב לא יהיה רלוונטי לשוק כאשר תשיקו אותו.

–          קבלת פידבקים מלקוחות פוטנציאלים – השכל לא נמצא אצלכם! אתם לא סטיב ג'ובס (ואם תהיו, אני מצדיע לכם מראש) ואתם לא תייצרו מוצר שהלקוחות לא ידעו שהם צריכים אותו. אתם חייבים לקבל פידבקים מהשוק. אם ייצרתם משחק, תנו ללקוחות (אלו עם הסיכוי הכי גדול לאמץ אותו) להתנסות בו, אם הם לא מפסיקים לשחק אתם בכיוון הנכון – אם זה משעמם אותם, זה הזמן לעשות חושבים. תקשיבו ללקוחות שלכם! אם אפשר לעלות את המוצר שלכם לאינטרנט (או אפסטור) שימו מנגנונים שיאפשרו לכם אנליזה של כל פעולה שהמשתמש עושה במוצר, ככה תוכלו לדעת איך לעצב את חווית המשתמש בצורה הכי נכונה. הדרך היום הכי טובה לעבוד היא ב-A/B Testing. אני שמעתי על מיזם (שנמכר בסוף בכ-20M$) שהגרסה הראשונה של המוצר היתה מודעה בפייסבוק שהובילה לשום מקום – הם פשוט רצו לדעת אם יש ביקוש, זה ה-100$ הכי טובים שהם הוציאו.

–          שינויים באב טיפוסאל תפחדו להרוס כדי לבנות, אין סיבה להשאר עם אב טיפוס שקיבל פידבקים רעים. עדיף הרבה פעמים לבנות הכל מחדש ולנסות שוב. אל תשארו נעולים על רעיון ובטח שלא על דרך מימוש.

–          הכנת מצגת – זה יכול להיות ב-Prezi זה יכול להיות ב-PowerPoint, אבל הדבר הכי חשוב במצגת זה שהמסרים בה יהיו קצרים וקולעים. אל תעמיסו את המצגת במלל. החלקים החשובים במצגת הם:

  • הרעיון.
  • הצוות.
  • הצורך.
  • השוק.
  • המתחרים.
  • היתרון התחרותי.
  • מודל עסקי.
  •  סטטוס המיזם – מה עשיתם עד כה.

המודל העסקי – או "האקסל סופג הכל"

תראו, לבנות מודל עסקי זה משהו מאד מורכב סה"כ. בשלב הזה צריך לא צריך להיות לכם תמחור מדויק של כל דבר, אלא לדעת לענות על השאלות הבאות:

–          תזהו את השחקנים באקו-סיסטם אצלכם (לדוגמה: ספקי תוכן, גולשים, מפרסמים).

–          מי הלקוחות שלכם – ממי מהשחקנים אתם יכולים לגבות כסף?

–          איך אתם מגיעים על הלקוחות שלכם –  מהם צינורות ההפצה?

–          איך נעשית גביית הכסף?

לא באמת חשוב לדעת כמה בדיוק אתם יכולים לגבות. אתם יכולים לתת ההערכה כללית, לדוגמה אם המודל שלכם הוא פרסום, אתם צריכים לדעת מה-CPM/CPC בתחום שלכם. כיוון שהרבה רוצים שיהיה להם אקסל (שמציג כמובן שהחברה הולכת להגיע להכנסות של מיליארד דולר בשנה וחצי – בהערכה שמרנית כמובן).

ועכשיו לגיוס…

הפרק הבא מתוך "מדריך הכיס ליזם המתחיל" ידון ב: אין לי כסף, אין לי…