שם הכותב: תאריך: 13 מאי 2013

רגע לפני שהיזם הסינגפורי ג'ק סים חוזר לארצו, הוא הקדיש מזמנו כדי לשתף את הסגל האקדמי של בי"ס למנהל עסקים בניסיון חייו והתובנות שלו.

ג'ק פתח במשפט "ההורים שלנו תמיד אמרו לנו לא לדבר על קקי. אבל מה שאתה לא מדבר עליו, אתה לא יכול לשפר ". בסרטון קצר, ג'ק הציג את עומק הבעיה של העולם שלנו, כפי שהוא רואה אותה. בעיה שאנשים לא מודעים אליה, כי הם לא מדברים עליה. ללמעלה מ- 2.5 מיליארד אנשים בעולם אין גישה לבתי שימוש. אנשים אלו עושים את הצרכים שלהם בצידי הדרך, בשדות או זורקים למקומות מיועדים. הזבובים שנהנים מהתוצרת, אח"כ עולים על בני אדם ומעבירים מחלות הגורמים לתמותה של אנשים בין אם הם עניים או עשירים. זוהי בעיה עולמית שיש לפתור.

תחת הכותרת "איך להשיג כמעט הכל בחינם?" ג'ק שיתף את השומעים בתובנות שרכש כאשר הקים את  World Toilet Organization.

המפתח מצוי באחת מההרפתקאות של תום סוייר. תום סוייר היה ילד שובב, שיום אחד קיבל עונש על התנהגותו – לצבוע גדר. תום לא אהב לעבוד אלא לשחק. הוא החל לצבוע את הגדר כשראה את חברו מתקרב. הוא עשה עצמו נהנה כל כך, שהחבר שלו ביקש לנסות גם לצבוע. תום השיב, שאם ברצונו להנות ולצבוע גם, עליו לשלם. החבר שילם ותחת עידודו של תום, צבע בהנאה את הגדר, ויצר סביבו התעניינות של עוד ילדים שרצו גם הם להשתתף בחוויה. גם מהם תום גבה תשלום. כך יצא שהגדר נצבעה היטב ותום זכה לתשבחות על עבודתו, גם לא באמת היה צריך לעבוד, ואף קיבל תשלום על כך.

מוסר ההשכל: כשמשהו אינו מהנה, צריך להפוך אותו למהנה- וכך מקבלים גם אנשים שירצו לעשות אותו, וגם בעלי היכולת לבצע (כי הם שילמו).

jack symקצת על ג'ק:

  • עדיין ללא תואר אקדמי
  • בגיל 24 הקים עסק לייבוא מוצרים לסינגפור. עסק שהלך והתרחב לייבוא מכל העולם והיה מכניס ביותר. הוא התפתח גם לעסקי הנדל"ן ועד גיל 40 היו לו 16 עסקים שהקים ותפעל.
  • בשלב זה, לצד מיתון ששרר בסינגפור והאט את העבודה, היה לג'ק משעמם. הוא חיפש משמעות.
  • הוא הגיע להבנה שהוא אינו מחפש כסף אלא ליצור. משם הוא החליט להקים מיזמים חברתיים. בעזרת תקציב זעום הוא החליט שהוא רוצה לשנות את העולם.

בתמונה: ג'ק סים

לפי משנתו של ג'ק:

  • המעגל שמאפשר את המיזם החברתי הינו: מטרה אשר יוצרת תשוקה לשינוי ומקבלת לגיטימציה מהסביבה וכך מקבלת תמיכה כדי להגשים את המטרה.
  • אם אנו יכולים למכור סיפור שהמדיה מתעניינת בו, אז היא נותנת את הלגיטימציה לסיפור, ואז קל לקבל תמיכה.
  • כדי להזיז עולם שלם צריך להיות "משרת" ולא לצאת בהצהרות. אל תהיה כוכב רוק אלא צנוע ועניו, ואז אנשים ילכו אחריך.
  • וכדי למכור סיפור שלאנשים קשה לשמוע, יש להשתמש בהומור
  • הדבר הכי חשוב שיזם צריך לדעת זה OP, Other People.
  • כמו תום סוייר, יזם לא צריך שיהיה לו הכל. הוא צריך אנשים אחרים שיש להם כסף, כישרון, סמכות, זמן, השפעה, מותג.
  • אסור לחשוב על כל המגבלות. אף פעם אין את כל המשאבים- של כסף, כח, עובדים. ולכן צריך לחשוב על מה כן יש ומה ניתן להשיג איתו. ואז מבינים שאין גבול למשאבים!
  • ע"י שימוש באחרים מקבלים לגיטימציה מהסביבה. צריך לחשוב מי האדם הנכון שיכול להביא אותך הכי רחוק. מישהו שאכן יעזור לך להתפתח ושלא יהיה מישהו שיבזבז את זמנך. כי זמן זה הדבר הכי יקר שיש לאדם וצריך להשתמש בו בתבונה.
  • הדרך היא לא לבקש ממישהו אחר עזרה- אלא להציע לו להצטרף אליך למסע.
  • כשג'ק רצה להגיע לתודעה ללא תקציב. הוא הגיע לאמן גרמני והציע לו לחבור אליו- האמן פיסל בחינם פסלים של אנשים כורעים למטרת עשיית צרכהים,  ובשל הייחודיות שלהם הם הוצגו במספר ערים מרכזיות. הדבר עורר את התעניינות המדיה שנתנה לגיטימציה למיזם בתחילתו.
  • המלצה נוספת מפי ג'ק: כשאתם הולכים לבקש סיוע "פרו בונו" עשו זאת מנותני השירותים הטובים ביותר. למשרדים הגדולים ביותר יש תוכניות קיימות ואחריות חברתית והם עושים זאת הכי טוב באותו מחיר- בחינם!

 דוגמא נוספת, למה תמיד התור לשירותי הנשים כל כך ארוך, ואילו אצל הגברים תמיד ריק?

נשים מכירות את התסכול הרב בתור הבלתי נמנע, אך ג'ק שמעולם לא ביקר בשירותי נשים, החליט לחקור את העניין. הוא נכסנ לשירותים וראה שיש רק תאים, במרחב של התאים ניתן להכניס כמות כפולה של משתנות. מעבר לכך, לנשים לוקח זמן רב יותר לסיים את התהליך. הן נכנסות לתא, נועלות, תולות את התיק, המעיל, מרימות את המושב וכו'. הגברים פותחים, יורים וגמרנו. וכך ב 2005, ג'ק פעל לשינוי השירותים בבניינים חדשים כך ששירותי הנשים יהיו הרבה יותר גדולים משל הגברים ויכילו את אותה כמות של תאים כמספר המשתנות של הגברים. יוזמה שהתרחבה מעבר לסינגפור גם לארה"ב, אוסטרליה וסין. ואני שואלת, מתי זה יגיע לישראל??

החזון של ג'ק:

  • כמו נוסע בזמן, על היזם לראות את העתיד ולמכור לאנשים את החלום, את העתיד.
  • מה סקסי?
  • לדבר עם אנשים על האמונות והערכים שלהם. לחפש את היתרון שלהם בפרויקט. לנהוג במנהיגות משרתת- לתת להם להיות בעלי הרעיון, ללא אגו, וכך הם ילכו איתך.
  • דברים כמו פרסום, אגו, כסף, סטטוס הם כמו אש – משרתים טוב אך מנהיגים גרועים.
  • אל תתאמן- תעשה! אם מישהו אומר לך שאתה משוגע, מגוחך ולא ריאלסטי סימן שאתה בכיוון הנכון!
  • הזמן הוא המטבע החשוב ביותר. כסף בא והולך. אנשים מוכרים את הזמן שלהם למשרדים לעבודות שלא מביאות להם הנאה או ערך. מהעבודה צריך ליהנות. Energy=Time
  • אם יש לך אנרגיות יהיה לך יותר זמן.

ג'ק מסכם ואומר: אנחנו נכנסים למשחק החיים בלי כלום וכך גם יוצאים ממנו. אין טעם לאגור כסף, כי הוא לא נשאר איתך כשתלך לעולמך. גם אין טעם לשמור לילדים- כי אז מונעים מהם את את הזכות והאפשרות ליזום וליצור לבד. ילדים צריך לחנך, ולא לתת להם כסף.

שייך לנושאים: הצלחה, יזמות, קהילה