שם הכותב: תאריך: 17 מרץ 2013

התרחק מאנשים שמזלזלים באמביציות שלך. אנשים קטנים נוהגים לעשות כך. אנשים גדולים באמת גורמים לך להרגיש שאין סיבה שלא תהיה כמוהם –  מרק טווין

האם אתה יכול באמת לנהל?

האם אתה מסוגל לנהל? האם העובדה שאתה ממציא מעולה או יזם מקצועי מאפשרת לך לנהל את התהליך שיהפוך את הרעיון המבריק לעסק מכניס ורווחי?

לצערי הרב, מספר הפעמים שמצאתי את עצמי עונה בשלילה על השאלה הזאת, שמתייחסת ליזמים במהלך החיים המקצועיים שלהם, גדול פי כמה וכמה ממספר הפעמים שבהם היזם נמצא מתאים גם לנהל את העסק שלו.

בזמן שהיזם בודק כל הזמן איך אפשר לשפר את ההמצאה שלו ואיך אפשר להשביח עוד יותר את הרעיון שלו, המנהל עסוק בדברים "טריוויאליים" יותר כמו איך לשלם את המשכורות בזמן, להוציא דוחות לבנק ולפקח אישית על הספקים כדי לוודא שהם לא "טועים" בחשבוניות שהם מוציאים. בזמן שהיזם עסוק בחשיבה קדימה ונושא את עיניו לעתיד הרחוק, המנהל שובר את הראש איך להמשיך לשלם משכורות גם בשעת משבר בתזרים המזומנים או מתכנן את השימוש האופטימאלי בתקציבים לחודש הקרוב.

האם אתה מתאים אפוא לניהול? אם אתה ספקן לגבי הצורך לנהל את תזרים המזומנים, לעבוד עם הבנקים בצורה מסודרת או לעמוד בתקינה הבין לאומית,  סביר להניח שיכולת הניהול הבסיסית שלך נמוכה. אם בשעת  קריאת הדפים הללו ממשיך החלק האחורי של תודעתך לעסוק בפיתוח המוצר והרעיון שלך, ואתה בטוח שהנושאים הללו הם טכניים בלבד ודורשים דקה או שתיים של עבודה, ייתכן שיכולת הניהול הבסיסית שלך נמוכה. אם אתה לא מצליח להבין מדוע כל פעולת ניהול דורשת השקעה כה גדולה של זמן, אם אתה סבור שמדובר בהשחתת זמן יקר לריק – ייתכן שאתה/את לא בנויים לנהל.

מהן התכונות הנדרשות ממנהל  (Managerial Skills)?

נהוג לומר שיזמים צריכים להיוולד עם אופי מתאים. הדבר נכון גם לגבי מנהלים. יש אנשים שהם מנהלים מבטן ומלידה. לעיתים התכונות הניהוליות שלהם ניכרות כבר בהיותם בבית הספר היסודי, בצופים או בצבא, וביתר שאת בעבודה הראשונה שלהם. את האנשים האלה קל מאוד לזהות, כי התכונות של המנהל אינן סודיות. בחרתי להדגיש מספר נקודות שנדרשות מכל מנהל מקצועי של עסק יזמי.

יש אבחנה קלאסית בין ארבעה טיפוסים של מנהלים: המנהל המבצע, המנהל הלוגיסטי, המנהל החברתי והמנהל המקדם/יוזם. אבחנה זו ראשונית וכללית מאוד אבל היא חשובה להבנת התכונות הנדרשות ממנהלים.

הטיפוס הראשון הוא כאמור המנהל המבצע, זה שכל הזמן מצוי בעיצומם של תהליכים יצרניים. מנהל זה ידו בכל ויד כל בו. הוא כל הזמן בשטח, במפעל, ליד המכונות ובמחסנים, מעורב בתהליכי הייצור והלוגיסטיקה של הארגון. בשש בבוקר אפשר למצוא אותו על המלגזה, מעמיס סחורה על המשאיות; באחת בצהריים הוא יחליף את המחסנאי שיצא לארוחת צהריים. אם צריך לתקן מכונה או את השער של המפעל – הוא יגיע לשם לפני איש המקצוע, וינסה לרתך, להרכיב, לתקן או לשפץ את מה שהתקלקל.

הטיפוס השני הוא של המנהל הלוגיסטי, האדמיניסטרטיבי. הוא מסתכל על כל דבר ועל כל פעולה מנקודת מבט של נהלים, תהליכים, תקנים, או"ש (ארגון ושיטות) ועוד. לדידו, כל פעולה היא חלק ממערכת פעולות שהיו לפניה ושיהיו אחריה. כל מעשה שלו שקול ומדוד לא רק לפי האירוע הנוכחי, אלא גם לפי האופן שבו הוא ישפיע על שאר התהליכים, הנהלים והאדמיניסטרציה של הארגון.

הטיפוס השלישי הוא יצור חברתי מטבע ברייתו. הוא אוהב את חברתם של העובדים שלו ומציג את הארגון שלו כמקום שכיף לעבוד בו ונעים לשהות בו במהלך היום. הוא מטפח את העובדים שלו על בסיס אישי ואנושי ועל בסיס קבוצתי וחברתי כאחד. עבור סוג זה של מנהל, קונפליקטים בין חברי הצוות נחשבים לדבר מאוד לא בריא ולא ראוי מאחר שהם מפרים את ההרמוניה הקיימת בצוות. מנהל מהטיפוס החברתי משתף את העובדים שלו בתהליכי ההחלטה ומטפל באופן אישי בכל התנגדות שלהם.

הרביעי בסדרת הטיפוסים שלנו הוא המנהל היוזם, המקדם. מנהל מטיפוס זה נמצא דרך קבע במצב של אי שקט. הוא תמיד מחפש איך להשתפר, איך לעשות את הדברים טוב יותר ואולי אפילו בצורה שונה לחלוטין. הוא יהיה הראשון שינסה כל דבר חדש ויקדם בברכה כל שיפור שיוצע לו. המנהל היוזם חושב "מחוץ לקופסה", והיכולת שלו לראות פתרונות במקומות שבהם אנשים אחרים רואים אסונות גבוהה מאוד.

יש, אפוא, ארבעה טיפוסים שונים של מנהלים. אז מי מביניהם הוא המנהל האפקטיבי ביותר? האמת היא כפולה. ראשית, אין טיפוס אחד שהוא טוב מהאחרים. שנית, בכל טיפוס של מנהל יש גם קורטוב (ואולי אף יותר) מהטיפוסים האחרים. אנסה להסביר. תחילה, ברור לכולם שאי אפשר לקחת מנהל אחד מתוך ארבעה, השונים לחלוטין זה מזה בתכונותיהם, ולומר עליו שהוא האידיאלי. כל מנהל יהיה האופטימאלי בתנאים מסוימים, באירועים ספציפיים, אבל אף פעם לא כל הזמן ולא בכל התנאים. הנקודה השנייה מעניינת לא פחות. כל אחד מארבעת טיפוסי המנהלים מגלם בתוכו תמהיל שונה של תכונות ניהוליות. בהחלט ייתכן שמנהל מסוים יהיה חזק יותר ובעל תכונה דומיננטית אחת. ברם, בהחלט ייתכן שאלמנטים שונים משאר שלושת טיפוסי המנהלים יהיו אף הם חלק ממנו.

 את המנהלים מחלקים גם לפי קטגוריה נוספת: שנאת סיכון ואהבת סיכון. מנהלים שונאי סיכון הם מחושבים מאוד, מדודים, זהירים ומקדישים את רוב זמנם  לשימור המצב הקיים. מנהלים אוהבי סיכון הם נועזים ושאפתנים מאוד. הם יהיו מוכנים לקחת על עצמם התחייבויות גדולות ולהתמודד עם רמה גבוהה מאוד של אי ודאות.

SeagullManagementBirds

חלוקה זאת יוצרת את הרושם שהתכונה הרצויה של מנהל יזמות היא אהבת הסיכון, אבל לא כאלה הם פני הדברים. דווקא כאשר מדברים על יזמות ועל הפיכת פטנט מרעיון על הנייר למוצר ממשי שאפשר לשווק אותו נדרש מנהל פחות יצירתי ובעל חזון אבל עם שתי הרגליים על הקרקע. בהחלט ייתכן מצב שבו היזם הוא האיש שאוהב את הסיכונים ו"דוחף  קדימה" את מימוש החזון ואת תהליך הבנייה של הארגון, בעוד שהמנהל בפועל הוא אדם שונא סיכונים ומחושב הרבה יותר.

שייך לנושאים: אסטרטגיה, הצלחה, יזמות