שם הכותב: תאריך: 28 מאי 2013

כל יזם, עובר לא רק תהליכים מסחריים ועסקיים בתחילת דרכו כיזם מסחרי, הוא עובר גם סדרת תהליכים פנימיים, נפשיים, שלעיתים ישנו את החשיבה שלו ואולי גם יביאו אותו למקומות שבהם לא היה מעולם.

התהליך הנפשי הראשון שעובר היזם קשור לחשיפה של המוצר שפיתח או של הרעיון החדש שהמציא. עד כה הוא שמר את הפרטים בסוד ולא גילה אותם אפילו לבני משפחתו או לחבריו הקרובים. לפתע פתאום עליו לחשוף את הרעיון ולשתף בו אנשים זרים, שאותם הוא לא ממש מכיר. יתרה מזאת, הוא יודע בוודאות די גדולה שאם הוא ישתף אותם בכל הפרטים הם עלולים לפתח את המוצר בעצמם, בלעדיו.

התהליך הנפשי השני שעובר היזם הוא ההכרה בצורך לתת לאנשים אחרים לעשות עבורו את העבודה שהוא לא מסוגל לעשות, שהם עושים יותר טוב ממנו, או שפשוט אין לו זמן ואנרגיות לעשות אותה בעצמו. משבר זה פוקד את היזמים במספר נקודות על פני רצף הזמן של תהליך המרת הרעיון המבריק שלהם לעסק מסחרי.

התהליך השלישי שעובר היזם הוא שינוי ביכולת שלו להתמודד עם קשיים, כשלים, עיכובים וחסמים. לעיתים, היזם רואה את החסמים כמשהו עתידני שלא יגרום עיכובים בעבודה. בפועל, פעולת רישוי פשוטה, שאמורה הייתה לקחת זמן קצר מאוד, הופכת להיות פעולה שגוזלת עשרות שעות עבודה ועדיין היזם לא רואה את הסוף שלה.

התהליך הנפשי הרביעי הוא שינוי תפיסתי של היזם, הרואה לעיתים בעולם העסקים מקום מאיים או לא ברור די צרכו. היזם מתחיל להבין שבלי עולם העסקים (על כל הטוב והרע שבו) לא ניתן להפוך את החזון שלו לעסק שמכניס כסף ומפיק רווחים. בלי להיות איש עסקים, מבין היזם הממציא חיש מהר, הוא לא יוכל להמשיך להמציא רעיונות נוספים, מכיוון שאם הוא לא יצטרף בעצמו לעולם העסקי, הם יישארו במגירה ולא יקרמו עור וגידים.

דוגמא אמיתית מהחיים

דני הוא יזם מצוין – טכנולוג מרחיק ראות, מנהל לוגיסטי מעולה ומהנדס מצוין. דני תמיד עמד ביעדי הפיתוח והתקציב, והחברה שלו הייתה מבטיחה ביותר. התוצאות הכמותיות והכספיות שלו ושל החברה שלו היו תמיד טובות, איכותיות ועולות על כל הציפיות. הייתה לו רק בעיה אחת. בכל פעם שהציג מצגת למשקיעים פוטנציאליים ולשותפים העסקיים של החברה הם היו מקבלים מרה שחורה.

לא חשוב כמה המצב היה מבטיח, הוא תמיד נטה, מתוך יושר פנימי ופסימיות מובנית, להדגיש את הקשיים והבעיות. גם כאשר הכול נראה ורוד (ובמציאות זה באמת היה כך) היה לו חשוב מאוד להדגיש את השחור ואת הלא נודע. גם אם הנתונים הכמותיים היו מעולים, הוא היה מוצא את הדרך להבליט דווקא את השגיאות ואת הטעויות שנעשו. פעם אחר פעם שכנעו אותו לשנות את הסגנון שלו והדריכו אותו איך לעשות דברים בצורה שונה, והוא אמנם הצליח במשימה, אך רק לפרק זמן קצר מאוד. כעבור זמן מה הוא היה חוזר לסורו ולמצגות המדכאות שלו.

pessimist

 

לבסוף המשקיעים אסרו עליו להשתתף במצגות ולהציג את החברה שלו.

במקומו הם שכרו מנהל פיתוח עסקי ומינו אותו לאחראי על פיתוח הקשר עם השותפים והלקוחות. מנהל הפיתוח העסקי היה מומחה גדול בביצוע מצגות. הוא ידע להציג גם את החברה הכושלת ביותר בתור חברה מוצלחת, מה שלא היה צריך לעשות במקרה הזה מאחר שהחברה באמת הייתה מבטיחה. כחודשיים לאחר כניסתו של מנהל הפיתוח העסקי השכיר החברה החלה לשגשג. הקשר עם המשקיעים התהדק וכך גם הקשר עם לקוחות פוטנציאליים ועם ספקים חדשים

.

שייך לנושאים: הצלחה, יזמות, משקיעים