שם הכותב: תאריך: 20 מרץ 2013

בימים האחרונים התבשר לנו כי חברת גולן טלקום יוצאת במבצע חדש של "חבר מביא חבר", תרגיל ידוע בשיווק. אך אליה וקוץ בה, בתקנון של המבצע הזהירו גולן כי הפסקת המנוי של הלקוח הממליץ או של הלקוח החדש, לפני 31 בדצמבר 2013, תביא לביטול הזכות לקבלת ההטבה.

כפי שפורסם ב-ynet, במאמר של מירב קריסטל, "עלה חשש שהסעיף הזה בתנאי המבצע, קושר לחברה את שני הלקוחות – החדש והקיים – עד דצמבר 2013. החברה בעצם מתנה את ההטבה, בכך שהלקוח יישאר מנוי ברשת. לפי סעיף 51 א' לחוק התקשורת (תיקון מספר 53), חל איסור לביטול הטבה בעת ניתוק. בסעיף נכתב כי: "ביטל מנוי של בעל רישיון את הסכם ההתקשרות עמו, לא יגבה ממנו בעל הרישיון תשלום ולא ימנע ממנו הטבה שהיה מקבל אלמלא הביטול…", כל זאת למעט ציוד קצה.

האיסור הזה קיים במטרה למנוע מחברות לכבול אליהן לקוחות. בגולן טענו בתובה שזו לא הטבה מסחרית ללקוח, אלא תגמול – הדומה לעמלת משווק. עקב כך, גולן אף משלמת מס של 30% למדינה על התגמול הזה. בחברה בעצם טוענים שהפכו את הלקוחות למשווקים. במשרד התקשורת טוענים מנגד שהמהלך הזה בכל זאת עומד בניגוד לתנאי הרישיון וביקשו מגולן לשנות את הסעיף." וגולן טלקום אכן הסירה את הסעיף המדובר.

המטרה של גולן טלקום היא לגייס כמה שיותר לקוחות עד סוף 2013 ("לגולן טלקום יש כרגע כ-230 אלף לקוחות, כך לפי החברה", מתוך המאמר). לפי תנאי המכרז של משרד התקשורת, בדצמבר, משרד התקשורת ימדוד איפה גולן נמצאת מבחינת מספר מנויים, כרטיסי סים וכדומה ויחזיר לחברה סכום בהתאם להישגיה עד כה.

מהלך זה הוא רק חלק מאסטרטגיה שלמה של גולן טלקום להתשלט על נתח שוק נכבד בשוק הסלולר, כפי שהציג מיכאל גולן בהרצאת אורח שנתן בקורס "ניהול אסטרטגי" לתואר שני של ד"ר צביקה בן-פורת וד"ר דפנה קריב, מהמחלקה לאסטרטגיה ויזמות במכללה. בהרצאתו דיבר גולן על הנחות היסוד של גולן טלקום שהובילו אותה לבניית אסטרטגיה של בידול, יתרון תחרותי וקיימות בשוק קטן ותחרותי מאד, הוא שוק הסלולר הישראלי.

לפי דבריו של גולן, החברה מראש ויתרה על הנתח של הלקוחות העסקיים ופונה בעיקר לקהל הרחב ולמשתמשים שרוצים בעיקר שיחות וסמסים במחירים נמוכים. כפי שניתן לראות בהרצאה, מיכאל גולן אמנם נראה כמו סטארט-אפיסט צעיר, אבל הוא מפוקס, מבין היטב את השוק ומאד מרשים. שווה לשמוע את ההרצאה, היא מהווה שיעור חשוב באסטרטגיה שיווקית ועסקית.

צילום הרצאתו של מר. מיכאל גולן מתוך הקורס לניהול אסטרטגי, בית הספר למנהל עסקים, המסלול האקדמי המכללה למנהל.

בתמונה: מיכאל גולן וד"ר צביקה  בן-פורת

Michael Golan

שייך לנושאים: אסטרטגיה, גלובליזציה