3 – Entrepreneurship – מצורפת המצגת להנאתכם :)

 

ארז ירושלמי – התהליך היזמי

דמות היזם ותפיסות בסיס ביזמות

 

מי זה היזם

מה מניע אותו

השלבים שהוא עתיד לעבור בזמן בניית המיזם

 

"ההצלחה היא כמו להיות בהיריון.

כולם מברכים אותך, אבל אף אחד לא יודע כמה פעמים נדפקת?"

 

שלב 1 – בסיס

תכונות נדרשות ליזם כדי ליזום – לא צריך SKILS – כל התכונות הן תכונות אנושיות.

בראש הפירמידה – בעל תעוזה (AUDACIOUS)  המעז הוא המנצח. היזמים עומדים על הזמן במבחנים ו

מחוספסות (TANICIOUS)

היכולת לצפות קדימה (VISIONARY)

משמעת (DESIPLINE) – להיות מסוגל

גמישות (AGILITY)

 

מוטיבציה פנימית –

  1. מטרה (PURPOSE) – זה הדבר הכי חשוב!
  2. תשוקה (PASHION) – הרצון ליצור
  3. שגשוג (כולל בתוכו, בקטנה, גם אלמנטים של אגו – הרצון להוכיח)

הדרך שבאמת עוזרת לבנות מיזמים שיצליחו, הם מיזמים שבראשם עומדת המטרה. בלי מטרה, אנשים לא יצליחו. זה מנוע הבעירה הפנימי.

 

בעלי עניין (STAKEHOLDERS)

לכל חברה יש את האנשים שקשורים למיזם – בעלי העניין.

בעלי העניין שמעורבים בכל חברה שבונים:

  • מייסדים (FOUNDERS) – הקבוצה הכי פחות חשובה
  • שותפים (PARTNERS) – שותפים פוטנציאלים, בנקים, משפחה, וכו'
  • ספקי השירות (SUPPLIERS) – חברות שמצליחות לעבוד טוב יותר עם הספקים, מצליחות יותר.
  • משקיעים
  • לקוחות
  • חברה/ קהילה (SOCIETY) – הקהילה שבה אני עובד

צריך לדעת ליצור ערך לכל בעלי העניין, בשביל שחברה תצליח

חברות שדואגות לכל בעלי העניין, הן נקראות חברות של אהבה (FIRMS OF ENDOURMENT)

 

איך מתחילים?

יש 3 שלבים בתהליך המקדים לבניית מיזם.

  1. חזון – כל המעבר מרעיון למשהו מוחשי, שאפשר ממנו להתקדם לשלב הבא
    • רעיונאות
    • מחקר
    • קונספציה
    • זיקוק הרעיון

במידה ויזמים קפצו מעל השלב הראשון, הם מגלים שהרעיון לא מספיק טוב ואז הם חוזרות אחורה. (QUANTOM LINK)

  1. בנייה (בניית החזון) – תכנון, אפיון, עיצוב וחידוד הרעיון
    • בניית הצוות (לזכור, יש בו 6 בעלי עניין)
    • בניית החברה (משפטית)
    • דוקומנטציה
    • תכנון
  2. ההוצאה לפועל – פיתוח,
    • בניית מוצר ומעיפים אותו החוצה
    • מודדים אותו
    • משפרים אותו
    • והולכים לגייס כסף.

אי אפשר לקפוץ על השלבים

 

שלב דוקומנטציה – שלב קריטי בחברה, להראות לאנשים את החזון –

מה שמעניין זה לראות הזדמנות מאוד גדולה עם צורך מאוד חזק

צריך 4 מסמכים בשביל זה:

  1. מצגת החברה (CORPORATE DECK) – יש לה מבנה קבוע, 12 שקפים, יש רק שקף אחר שמדבר על מוצר

להיכנס לאתר SLIDESHARE – לחפש את ארז ירושלמי ולראות הרצאות שלו בנושא.

המצגת בנויה ב- PP

  1. תקציר מנהלים – מסמך וורד 3 עמודים שמסכם את כל התכנית העסקית שלי
  2. OP– עמוד 1 שמתאר את כל התכנית העסקית בעמוד אחד
  3. תכנית פיננסית – אקסל – מראה הכנסות. הוצאות גידול וחיבור של כל השלושה

 

איך לבנות חברה, ולא לאבד את השפיות בדרך

הכי טוב לבנות חברה עם חברי ילדות

כשאני בא לבדוק חברה, חשוב לחשוב על 4 דברים:

  • תחומי אחריות (RESPONSIBILITY) – מי עושה מה (מי מגייס, מי אחראי על עיצוב, מי המנכ"ל וכו')
  • מבנה (STRUCTURE) – איך החברה בנויה, ואי האחויזם מחולקים בה לכל בעלי העניין (לרבות איך מחולק, באיזה קצב הם מחולקים)
  • מה מקבלים (INSENTIVE)
  • משאבים – איזה משאבים משקיעים (כמה כסף, שעות עבודה משקיעים)

 

מומלץ לקבוע הכלל בהסכם בתחילת הדרך.

 

השותפות בסטארט-אפ היא קשה, והרבה מהפעמים הדבר הזה הוא שפוגע בחברה.

מכל החברות שהגיעו לקרן הון סיכון וקיבלו TERM SHEET, 60% התפרקו לפני שקיבלו באמת את הכסף.

 

מבנה החברה – מיסוד

הם חילקו תפקידים ביניהם

א' התחיל עם רעיון שלו והתקדם קצת

ב' שם כסף

ג' התחיל עכשיו

 

בשלבים הראשונים מומלץ לחלק את החברה שווה בשווה

הסיבה – לרעיון אין ערך והוא בטוח ישתנה הרבה פעמים, והרעיון לא מספיק בשביל להגיע לשוק

אחרי שנה השוק נראה אחרת לגמרי, הרעיון השתנה לגמרי,

לא רוצים אחרי זה להיתקל בזה.

בתוך חברה חדשה יש כמה פוזיציות שעוזרות לקדם את החברה:

  • דירקטוריון – בוחרים דמויות מוכרות בתחום. בהתחלה הדירקטוריון מקבל מעט % (1-2%) ואח"כ כשנכנסף כסף הם מקבלים גם כסף.
  • קבוצת יועצים (ADVISORY BOARD)
  • משקיע – ברגע שהמשקיע הראשון נכנס הוא מדלל את כל העוגה הקיימת ואין כזה דבר השקעה מדילול

החוק בהשקעות – 100$ על 10%, אבל בשלב שבו אנחנו נמצאים זה ע 20%.

וברגע שהמשקיע נכנס – יש מנגנונים שמגנים על החברה ועל ההשקעה שלו:

  • נהג להוציא אופציות שמדללות רק את העובדים (ולא את המשקיע) והם מיועדים למנכ"ל ולעובדים עתידיים
  • מנגנון נוסף – VESTING – מנגנון שבו המניות של המייסדים מגיעות להם – מניה אחת לחדש (או תלוי בפריסה – אפילו יכול להיות 0.5 מניה בחודש), וזה נועד להגן על החברה – כדי שאף אחד לא ילך עם כל המניות בתחילת הדרך.
  • מנגנון נוסף שמגן על החברה – CLIFF – כל מי שעוזב את החברה לפני 12 חודשים לא מקבל כלום.

 

  • נכנס עכשיו משקיע נוסף – ורוצה לרכוש 30% – תמורת מיליון, אז השווי של החברה לפני ההשקעה הוא 3.3 מ' ואחרי הדילול הוא 4.3 מ'. וגם המשקיע הראשון מדולל.

 

איך נראה שלב החזון ENVISION (העיגול הראשון, הצהוב)

  • בשלב הזה יש לי רעיון למוצר ואני מבין למי הוא יכול לעזור.

אבל ברגע שמתחילים להצמיד מציאות – להבין טוב יותר מי הם הלקוחות ומה הצורך שלהם.

  • ברגע שמבינים זאת, אז השלב הוא להכיר את השוק והמתחרים, ובשלב הזה מבינים מה ההזדמנויות, ואז גם הפתרונות שלי מתחדדים. צריך לעשות מחקר ולהבין את התחרות,

 

חלק 2 – דפנה – BUSINESS MODEL CANVAS

לקראת פאנל השיווק, עלינו להכיר את השוק שלנו.

חשוב מאוד שהחלק הזה יהיה מאוד ברור, בשביל שנהיה מוכנים לשלב הבא – להבין איך אנחנו הולכים לעשות מהמיזם שלנו כסף.

(לדבר עם לירן על הפיץ')

חייבים לדעת מה הצעת הערך שלנו, וזה אומר שאנחנו צריכים לדעת להגיד את זה במשפט אחד – מה אני נותן שהוא קצת יותר טוב/ יותר ער מכל אחד אחר שנותן מענה לאותו הצורך ולאותו המוצר.

 

חשוב להבין את בעלי העניין, וחשוב להבין שכל חלון ב BUSINESS MODEL CANVAS יקיים אינטראקציה עם חלון אחר.

KEY ACTIVITIES –

  • מה המוצר יודע לעשות, ויותר ברמת חווית המשתמש – מה המשתמש רואה לנגד עיניו.

מה הפיצ'רים המרכזיים שאני נותן – שיתוף הורים וחווית הילד, וכו (לא לתת ביטוי דברים יותר קטנים)

  • להבין גם מה הפעילויות שאנחנו עושים בשביל להוציא את המיזם אל הפועל.

בגדול – כל הדברים שאנחנו כותבים ב BUSINESS MODEL CANVAS אמורים לתמוך בהצעת הערך שלנו (ה- VALUE PRPOSITION)

 

הכרת המתחרים – חשוב גם בשביל להבין במה אני מיוחד ומה הערך המוסף שאני נותן).

להבין מי הלקוחות שלנו – בשביל זה אנחנו צריכים לעשות חקר שוק, ולבדוק מיהם הלקוחות שכבר משתמשים במוצרים דומים בשוק.