שם הכותב: תאריך: 05 פברואר 2013

לכמה מכם צץ פתאום רעיון שלדעתכם הולך להיות הדבר הבא? בין אם הוא חדשני, מהפכני או אפילו לא שגרתי, רבים חושבים לפחות פעם אחת במהלך החיים על רעיון שכזה. לחשוב זה מועיל, מפתח ואפילו מעורר, אבל כמה הצליחו באמת ליישם את הרעיון, ובעצם להגשים את החלום? ובכן, לא הרבה, אפילו פחות ממה שאתם חושבים. אז למה עדיין מנסים, ולעיתים כנגד כל הסיכויים?  לשאלה זו יש יותר מתשובה אחת. כדי לענות עליה צריך תחילה לבחון מיהו או בעצם מהו היזם.

על פי הגדרת המילון העברי, היזם הוא מי שמתכנן, מארגן ומוציא לפועל. אתר ויקיפדיה מרחיב ומציין- "יזם הוא אדם היוזם, מחליט ומארגן עסק מסחרי או מיזם חדש או קיים כדי להשיג מטרות עסקיות מסוימות". אם כך, האם כל מי שמקים עסק כלכלי נחשב ליזם? לא בהכרח. קיימים סוגים שונים של יזמים ומגוון רחב של יזמויות, חלקן אף חברתיות שמטרתן אינה לייצר רווח אלא לעורר שינוי.

לאורך השנים נערכו מחקרים רבים שעקבו אחר יזמים מצליחים (מאוד) במטרה לאפיין את התכונות הייחודיות של היזם. הממצאים מתארים יצירתיות יוצאת דופן, יכולת פנומנאלית של זיהוי הזדמנויות וחשיבה "מחוץ לקופסה". סר ריצ'ארד ברנסון למשל, מייסד קבוצת Virgin"", נחשב לדמות בלתי שגרתית (בלשון המעטה). ברנסון החל את דרכו בגיל 16 בהקמת חנות תקליטים בודדת שפעלה ממכוניתו, משכן את בית הוריו עבור הקמת אולפן הקלטות, החתים אמנים לא מוכרים ופרובוקטיביים שזכו תחתיו להצלחה מהירה והפך להיות הבעלים של חברת הפקות ידועה ביותר.

אולם, אין סוג אחד של יזמים ולא כולם ניחנו במאפיינים הללו. ישנם יזמים יותר נועזים ונוטלי סיכונים, וכאלה שמעדיפים לקפוץ על הזדמנויות בטוחות יותר. יש את חסרי הסדר והארגון, ויש את הקפדניים שנוטים להיכנס בעובי הקורה. ולכולם, משותפת החשיבה האופטימית, האמונה כי הרעיון יצליח עם דגש על ה 'למה כן' ולא על ה 'למה לא'. כמו כן, ליזמות אין חסם גילאים, ויזמים יכולים לפעול בכל שלב בחיים. חלקם אף עשו זאת בגיל מאוד צעיר למרות הביקורת הפסימית מצד קרוביהם.

הספר "מיזמים טכנולוגיים"[1] מבליט את היכולות העיקריות של היזם שעשויות להוביל להצלחת המיזם: עליו להיות בעל כישרון, ידע וניסיון בענף בו הוא מזהה במהרה את ההזדמנות, להציג חזון משקף ולדעת למכור את הרעיון, להיות מונחה-הישגים ולדעת לנהל סיכונים, להסתגל במהרה לשינויים בסביבה ולהיות בעל רשת של שותפים אסטרטגיים פוטנציאליים. כאמור, לא בכל היזמים יש את התמהיל הנדרש, ובמטרה לחזק את היכולות ואת המשאבים, מרבית היזמים צריכים לפעול כחלק מקבוצה בעלת יכולות מגוונות ומשלימות.

לסיום, ניזכר בפירות המהפיכה הטכנולוגית אליהם נחשפנו בעשור הקודם. הרשתות החברתיות תפסו תאוצה, הסלולר הפך לחלק בלתי נפרד מחיינו והמונח "אפליקציה" קיבל משמעות חדשה. כל אלה ועוד רבים אחרים נבטו מרעיונות של יזמים שהצליחו לזהות את הצורך של האחר, גם אם הוא לא היה מודע אליו. סטיב ג'ובס הצליח לשנות את פני החברה, ביל גייטס ידע לנצל את מומנטום הצמיחה ומארק צוקרברג כבר נתפס בעיני רבים כ- "אבי המהפיכה". לגבי סר ריצ'ארד ברנסון, ובכן עיניו נשואות כעת לירח[2].

לכן, בפעם הבאה שצץ לכם רעיון בראש, קחו פיסת נייר ועיפרון, ורשמו אותו לפניכם. כל מסע ארוך מתחיל מצעד אחד קטן, ואולי אחד מכם יהיה הדבר החם הבא.



[1] Technology Ventures 3rd Edition – Thomas H. Byers, Richard C. Dorf & Andrew J. Nelson

[2] חברת החלל "וירג'ין גלקטיק" שהוקמה בשנת 2004 מתעתדת לעסוק בתיירות חלל

שייך לנושאים: חדשנות, טכנולוגיה, יזמות