שם הכותב: תאריך: 11 פברואר 2015

מעט מאד יזמים יודעים לפתח רעיון מאפס או לקחת רעיון קיים ולשנותו כך שיתן למתחרים מכה חזקה בכנף.

בפוסט הבא נדבר על שני עסקים, האחד בייב אינשטיין, והשני אמריקן-גירל, שני עסקים שגלגלו מליוני דולרים, ולהתפשט בקרב מדינות ויבשות ולבסוף להירכש על ידי חברות ענק, שהיו המתחרות הגדולות ביותר שלהם באופן עקיף או ישיר.

כדי לא להשאיר אותכם במתח – נתחיל מהסוף ונבין מהם חמשת הדברים העיקריים שבייבי אינשטיין ואמריקן דול  עשו נכון בפיתוח רעיון או העסק שלהם.

  • צורך וקהל יעד. הבנת הצורך ומציאת שוק וקהל יעד מדויק ומיקוד והבנה מעמיקה של הצרכים של קהל היעד ומה הערך המוסף, השונה והמיוחד של המוצר או עסק, שאותו אתם מפתחים. שתי החברות התמקדו בשווקים ברורים ואיתרו מה הם הצרכים הפסיכולוגים שאותם הם צריכים לספק במוצר.
  • אהבה של היזם לרעיון. פתחו עסק או מוצר שאתם באמת רוצים להתעסק איתו כל היום. שתי הנשים שפיתחו את המוצרים האלו הגיעו לפיתוח המוצר מתוך האהבה גדולה לעולם התוכן ורצון עז להביא מוצר שהוא שונה ייחודי, שיתרום ראשית לעצמן לסביביתן.
  • עולם תוכן כובש. לא חייבים מוצר טכנולוגי לילדים, אלא עולם תוכן כובש ועשיר, שיכול להיות בסיס איתן, לפיתוח מוצרים נושקים ברורים לקהל היעד. רעיון המוצר יכול להיות פשוט, כפי ששתי החברות פיתחו אך עולמות התוכן מגוונים  הם הסוד להצלחה.
  • הכינו תחמושות והגנה מראש. בכל מוצר שיוצא לשוק הילדים וההורים צפויות להיות דעות שנויות במחלוקת. הכינו מראש מי יכול להתנגד ומאילו סיבות לדוגמא, השלכות בריאותיות, בטיחותיות, פסיכולוגיות ועוד.
  • שיתוף פעולה, מפיץ או חברה בינלאומית – מציאת שותף אסטרטגי ובעל יכולת הפצה בינלאומית, לעסקים בתחילת דרכם ישנם קשיים רבים, אחת הדרכים הטובות ביותר להתרחב היא באמצעות שיתופי פעולה אסטרטגיים, מה שיכול לחסוך מיליוני דולרים. 

בייבי אינשטיין יוצרים מוצרים לפיתוח תינוקות גאונים

מי שלא מכיר עוד את בייבי אינשטיין בישראל, ככל הנראה אינו הורה. רוב האמהות (גם אם הן אינן בעלות שורשים פולניים) מתחילות להשמיע עוד בהיותן בהיריון את המנגינות השלוות לעובר שלהן כדי שילדיהם יוולדו רגועים, וכמובן – בעלי מנת משכל גבוהה יותר.
סדרת המוצרים הראשונה של בייבי אנשטיין נוצרה על ידי ג'ולי איינגר קלארק (1997) אשת חינוך, שלאחר הלידה ראשונה, ושהות עם תינוקה בבית, הרגישה שישנו פער בין האופן בו היא רצתה לתקשר וללמד את התינוקת שלה, לבין הכלים והצעצועים שהיא הכירה שזמינים בשוק. היא מצאה מחקר המוכיח שיש קשר בין הצגת תמונות בליווי מוסיקה לבין מנת המשכל של התינוק – זה היה האור הירוק שלה להשקעה הראשונית.
ההשקעה הראשונית שלה לפיתוח המוצר הראשון, שהיה סרטון וידאו לתינוקות שצולם במרתף של ביתה הראשון, היתה כ-18 אלף דולר. הסרטון צולם עם בובות יד, הושמעה בו מוזיקה נעימה לאוזן, והוא הציג מספרים, סיפורים, מילים ואותיות בשפות שונות.

מי לא רוצה תינוק גאון?

מי לא רוצה תינוק גאון?

בשנה הראשונה להקמת העסק, ההכנסות עמדו על 100 אלף דולר, וזאת בעיקר באמצעות השיווק מפה לאוזן. ג'ולי הבינה כי עליה למצוא דרכים נוספות להגדיל את ההכנסות היא פנתה למספר חנויות צעצועים ורשתות – אך היא קיבלה תשובה שלילית על הסף.
היא לא וויתרה והמשיכה לשווק את הוידאו בתערוכות של צעצועי ילדים, ולבסוף היא מצאה רשת חנויות אחת שהסכימה לרכוש מספר עותקים ראשונים. העותקים אזלו מהמדפים תוך 3 ימים – וזו הייתה נקודה לפריצת הדרך לשוק.
מכאן הדרך למיליונים הייתה יחסית קצרה וסדרת הוידיאו שווקה במיליוני עותקים בארה"ב נוצרו סדרת מוצרים נוספת של צעוצעים ומשחקים ומוסיקה לילדים.
שבע שנים מאוחר יותר, בשנת 2004 ג'ולי הבינה שהיא צריכה לגדול, לאחר שהיקף המכירות של החברה הגיעו ל-10 מיליון דולר, היא החליטה למכור את החברה ל- Walt-Disney .
המוצרים של בייבי אינשטיין חצו את גבולות ארה"ב ונמכרים באירופה ומזרח התיכון.
לאורך השנים הוגשו מספר התנגדויות להפצה של הסרטים, בשל הטענה כי צפייה בטלוויזיה בגיל צעיר פוגעת בעיניהם של ילדים והשלכות שליליות על התפתחות השפה. למרות זאת, ההכנסות של של החברה לא נפגעו כתוצאה מכך באופן משמעותי, מאחר וולט דיסני פעלו לבטל את התלונות.

יחד עם זאת, לא ניתן היום לרכוש את סרטוני הוידאו בחנויות. אך אלו תמיד זמינים ב- YouTube  ובערוצים שונים.

אמריקן-גירל בובות ישנות בעידן החדש

כמעט כל אמא בעולם מכירה את בארבי, בובה בעלת פרופורציות לא אנושיות, ששווקה בסוף שנות ה-50 לילדות. לפני 28 שנים, פרצה לשוק לשוק אמריקן-גירל ע"י חברת Pleasant Company, בובה בפורפוצריות משמעותית גדולות יותר כ-46 ס"מ, ועלותה פי 10 מהעלות של בארבי. הפורפוציות החדשות, הסיפורים והספרים שנבנו יחד עם המוצר הביאו משהו חדשני לשוק הבובות.
ננסה להבין מה הדברים שמניעים הורים להשקיע פי עשר במחיר בעבור מוצר שנופל תחת קטגוריה זהה (110$ לבובה לא כולל האקססוריס).

הסוד: בניית עולם תוכן וירטואלי ופיסי סביב המוצר  

אמריקן-גירל משתלדים להעביר מסר של העצמת בנות ו"לחגוג" כל מה שהן יכולות להיות. מדובר על מסר חיובי ורצון להעצים בנות צעירות להגשים את חלומותיהן. החברה שהחלה מבובה פשוטה פיתחה סביבה עולם שלם של אקסוסריז ריהוט וביגוד תואמים לבובה ולילדה וגם מותאמות להן פעילויות משותפות. לדוגמא, הן הולכות יחד למספרה שגם היא ממומקמת בחנות של אמריקן גירל, הן שותות ביחד מיץ בבית הקפה, ואף עורכות ביחד יום הולדת עם הבובה ועם חברותיהן שגם להם יש את אותה אמריקן גריל. יש כאן מענה לצורך פסיכולוגי עמוק יותר בעבור הילדים – שייכות וביטחון עצמי. לעולם הילדה שלך לא תרגיש לבד יותר תהייה לצידה חברה.
וכמובן שהפעילויות גם מקבלות במה בעולם הוירטואלי החל מאפליקציות משחקים ועולם פעילויות לבובות ולבנות ממשחקי גולף, חוף הים, רכיבה על סוסים, מוזיקה, אופנה – הכל מבית היוצר של אמריקן גירל.

ככה בונים סיפור הצלחה - ע"י יצירת עולם תוכן שלם לילדות תחת שם המותג

ככה בונים סיפור הצלחה – ע"י יצירת עולם תוכן שלם לילדות תחת שם המותג

איך הכל התחיל?

בשנת 1986 נוסדה חברת Pleasant  על ידי רולנד פלזנט, שהייתה, אשת חינוך, עיתונאית, ויזמת  הציעה החברה לבנות 8 סוגי בובות, שכל אחת מהן סבבה עולם תוכן של מסיפורי ההיסטוריה של נשים בתקופות שונות בארה"ב. והתבססו בעיקר על שליחת הבובות והסיפורים בדואר. קהל היעד הראשוני אליהם פנתה החברה היה בין גילאי 7-12 כשהבינו שעליהם להתרחב, הם החליטו לפנות לקהל יעד צעיר יותר, שהוא בין 3-6 שנים, ולהם התאימו בובות במראה של תינוקות.
13 שנים מאוחר יותר, חברת Mattel, יצרניה של בארבי, רכשו את חברת Pleasant ב-700 מיליון דולר ובאותה שנה נפתחה החנות הראשונה של הבובות בשיקגו.
בארץ אולי זה לא היה תופס, כי המועצה לצרכנות ולשלום הילד אולי הייתה מתערבת בשלב מסוים, בשל ההשלכות הפסיכולוגיות של שימוש מוגזם בהאנשת הבובה, שהופכת להיות דומה יותר ויותר לילדה עם הזמן.

רוצים ללמוד איך לפתח מוצר או עסק מניב לילדים או להורים? הצטרפו לחממת היזמות הייעודית של המכללה למנהל, לפיתוח מוצרי ילדים והורים ואנו נעזור לכם כבר לפתח אותו ולהפוך אותו לעסק מצליח.

הכותבת היא נורית דור חיים, מייסדת של הורים ברשת, מיזם קהילתי ומקצועי המעניקה מידע מהימן להורים לילדים בכל גיל, שתכניו נכתבים על ידי אנשי מקצוע ונערכים על ידי מומחים. קהילת אנשי המקצוע בהורים ברשת, נהנהים מחשיפה גבוהה לקהל היעד לנטוורקטינג עשיר בינהם.

נורית  בעלת MBA במנהל עסקים וביזמות, בוגרת החממה ליזמות של המכללה למנהל. בעלת 10 שנות ניסיון בשיווק ופיתוח עסקי  בחברות הייטק ושירותים עסקיים. בשנתיים האחרונה ייסדה את הורים ברשת, ומשמשת כיועצת חיצונית במספר חברות. 

שייך לנושאים: הצלחה, חדשנות, יזמות, כללי