שם הכותב: תאריך: 30 אוקטובר 2014

"ישראלים הם יזמים בילט-אין בגלל נסיבות החיים המיוחדות שלהם במדינת ישראל" ( ג'רום סמית' מנהל שותף בשירות ניהול הסיכונים ומנהל תוכנית המנטורינג של MIT , בוועידת גלובס האחרונה לעסקים)

יצאנו לברר איך קרה שמדינה קטנה כל כך מייצרת כל כך הרבה עשייה יזמית ומה יש בפרופיל היזם הישראלי שבאופן טבעי כל כך הולך למחוזות הללו.

תרבות רבותיי, תרבות
בישראל, אולי בשל מספר המיזמים הרב שצמחו בה נוצרה תחושה של עידוד יזמות ותרבות יזמית מפותחת. ניתן להמחיש את הנוכחות של תרבות זו למשל ביחס הסלחני של החברה הישראלית למיזמים שכשלו- חלק מהיזמים לא רק שלא מצניעים את הניסיונות הכושלים אלא מתגאים בהם, בשונה למשל מהחברות האסייתיות, בהן כישלון כזה היה לרועץ ולבושה. פרופ' דן שכטמן חתן פרס נובל לכימיה הגדיל ואמר בנושא זה: "בדרום אמריקה יש תרבות של כדורגל, ילדים יודעים הכול על כדורגל. בישראל יש תרבות יזמים והילדים מכירים את האקזיטים הגדולים".

בדרום אמריקה יש תרבות של כדורגל. אצלנו הילדים מכירים את האקזיטים הגדולים

בדרום אמריקה יש תרבות של כדורגל. אצלנו הילדים מכירים את האקזיטים הגדולים

רוח גבית
דב מורן ממציא הדיסק און קי אמר בראיון לגלובס:" לרקע המשפחתי יש השפעה מסוימת. סיכויך להיות אצן מצליח גדולים יותר אם נולדת להורים אצנים, אך לא בהכרח. אותו דבר ביזמות. במקרה שלי מי שבאמת השפיע עליי הוא סבי שהיה יזם בטירוף: בנה בפולין מפעל לסכו"ם על בסיס ידע איטלקי, הקים בנק. אני מניח שהרוח היזמית שלו השפיעה עליי". בנוסף, ההצלחות הכלכליות של חלק מן היזמים והפיכתם למושא הערצה ע"י התקשורת נותנות רוח גבית ליזם המתחיל, לעתים אולי חזקה מדי, מסביבתו הקרובה בתקווה ובצפייה שיבצע את האקזיט הבא.

דיסק און קי - דב מורן מדבר על השפעות של הסביבה הקרובה

דיסק און קי – דב מורן מדבר על השפעות של הסביבה הקרובה

היזם הישראלי- קווים לדמותו

עדי שטראוס מייסד עד'יס לייף סטייל :"היזם הישראלי יעשה הכול על מנת להניע את הסובבים אותו, כדי שהיזמות שלו תקבל חשיפה ותצא לפועל, גם אם זה על חשבון תכנון לא קפדני או עיגול פינות".  נראה שמדיניות ה"יהיה בסדר"  הישראלית לא פוסחת על עולם היזמות בישראל . תכונה זו נתפסת בקרב משקיעים  ובעלי עניין בעולם כחסרון משמעותי.

עוד תכונות שאנו מזהים ביזם הישראלי הן עודף ביטחון עצמי, אסרטיביות יתר – ישראלים חושבים שהם יודעים הכי טוב. לפעמים תכונות אלה שנחשבות למועילות בסצנה היזמית מעיות על כושר שיקול  הדעת ופוגעות בתהליך קבלת ההחלטות של היזם. זו אחת הסיבות לכך שבישראל מעודדים מאוד חבירה למסגרות ומרחבים תומכי עשייה יזמית כגון חממות ומאיצים שמספקים הכוונה תהליכית, טכנולוגית וכספית.

היזם הישראלי - צריך הכוונה. מפגש הפתיחה של חממת היזמות 2015 של ביהס למנהל עסקים המכללה למנהל

היזם הישראלי – צריך הכוונה. מפגש הפתיחה של חממת היזמות 2015 של ביהס למנהל עסקים המכללה למנהל

לצד החסרונות הללו לא ניתן להתעלם ממרכיבים חיוביים שקיימים ברבים מהיזמים הישראליים – בתוכן תרבות של לקיחת סיכונים שמוכתבת פעמים רבות מהמציאות בה חיים מרבית הישראלים רוב ימי חייהם, ניצול הזדמנויות ויכולת אלתור, או – אם תרצו ה'חוצפה' הישראלי – תכונה שפעמים רבות מוכיחה את עצמה כמספקת יתרון תחרותי במיזמים, יצירתיות שאנו פוגשים במנות גדושות במיזמים מוצלחים עוד לפני שהמונח סטארט אפ נטבע – ראו ערך פרויקט המוביל הארצי

 

לסיכום – אין ספק שמדובר בארץ קטנה עם שפם. אבל עם נוכחות ואמביציה שעוד ייחקרו רבות בעתיד.

אותנו זה מאוד משמח, כיוון שרבים מהמוחות המבריקים הללו מגיעים לשורות המחלקה שלנו וצומחים יחד איתנו לגבהים ולמחוזות נכספים.

יש לכם תובנות מיוחדות על היזם הישראלי? שתפו אותנו בעמוד הפייסבוק של המחלקה! תתחילו בלעשות Like – אנחנו ניקח את זה משם.

 

ותודה ל- אביחי סודרי, עומר בר ניב, ושחר קייל, בוגרי המחלקה שהסכימו שנפרסם פה בבלוג קטע מעבודת הסיכום שלהם בקורס ניהול יזמות.

שייך לנושאים: כללי