שם הכותב: תאריך: 30 אפריל 2013

מאת רויטל אלטברגר ויעל פיליפס

לפני כשבוע (21/4/13) התקיים פאנל מרתק נוסף של יזמים שאורגן על ידי ד"ר דפנה קריב וצוות המחלקה לאסטרטגיה ויזמות. הפאנל התקיים במסגרת הקורס ניהול יזמות של המרצה ד"ר דפנה קריב,  קורס חובה במסגרת המחלקה לאסטרטגיה ויזמות, תואר שני במנהל עסקים. בפאנל נכחו סטודנטים וסגל המחלקה.

חברי הפאנל:

IMG_1393חברי הפאנל:
ירון שגיא, מומחה למיתוג ושיווק סטארטאפים
מיכאל חרמון, יזם הייטק, מייסד Fanograph
יונתן בן כנען, שותף וארט דיירקטור במתנס אינטראקטיב
יעל מגיד, מנהלת הספרייה- מרחב ליזמות וחדשנות.

במסגרת הפאנל, שיתפו המומחים את הסטודנטים בסיפורים שלהם כיזמים, בניסיונם העשיר ונתנו עצות שימושיות. ריכזנו עבורכם את עיקרי התובנות (היה מאלף!):

"יזם זה אישיות זה לא מקצוע"

כשאלה פותחת כל אחד מהנוכחים התבקש לספר על עצמו. ארבעה יזמים…ארבעה סיפורים.

יונתן בן כנען: "שלום מאוד…כך אני פותח…מתבלבל מההתרגשות… במהלך השנים ראיתי עשרות פרויקטים, המון שותפים ושמעתי עצות אסטרטגיות. אני מתעסק בצד של הקריאטיב, מלווה את הלקוחות. מעניין לראות שאנשים מגיעים עם רעיון מגובש בכיוון מסוים ואז ברגע שמציגים את הרעיון על המסך, הם פתאום מזהים מה חסר ומה המיזם בעצם צריך."

ירון שגיא: "אני יזם, הקמתי חברה לייעוץ, מיתוג ופיתוח סטארטאפים. מגיע מרקע של פרסום. פוגש הרבה אנשים שמגיעים מרקע טכני או רק עם חזון ולא יודעים לבנות את המעטפת הנכונה כדי להביא את הכסף והלקוחות. אני בעצם בונה יחד עם היזמים את המעטפת".

מיכאל חרמון: "מגיל 14 חי את עולם המיזמים. הקמתי חברה, מכרתי כבר חברות ולמדתי המון מהתהליך על כל הקשיים וכל מה שצריך בגידול של עסק. כל סטארט-אפ זה עסק לכל דבר – עם הוצאות ומשכורות. בעיני מה שחשוב זה מיהם השותפים שלך ועד כמה המוצר סקלבילי. ב- 29 שנות חיי עבדתי רק שנה אחת כשכיר במקאן… לתפיסתי, יזם זה אישיות ולא מקצוע. יש בזה הרבה התרגשות. אין כאן משכורת קבועה, אלא הרבה ירידות ועליות. צריך אנרגיות ואת האישיות שמתאימה להכיל את חוסר הוודאות במשך ימים ואף חודשים."

"It’s all about the money"

ירון- "כל נושא ה NDA (הסכם סודיות) הוא בגדר שטויות. מול משקיעים עדיף לפעול מהר ובחוכמה. יזמים צריכים ללמוד לשחרר את הצורך לשמור את הרעיון בבטן".

מיכאל- "מקור המימון מאד חשוב למיזם. אפשר לגייס כספים ממשפחה וחברים (FFF) אבל חשוב לקבל מימון שיקדם את המיזם. כשאני גייסתי, אספתי רשימה מהמדיה של כל המשקיעים והאנג'לים הקיימים –  אבל זה כסף "טיפש" יחסית. עדיף לגייס כסף מקרנות או ממשקיעים שהם מתוך התחום בו פועל המיזם. זה נותן ערך מוסף משמעותי.  כיזמים אתם בעצם "מתחתנים" עם מי שנותן את הכסף, אז כדאי שזה יהיה מישהו שיודע משהו על התחום".

איך עובדים עם צוות?

יונתן- "חשוב לדבר על דברים בגלוי. לי היה מזל, השותפים שלי בעצם גדלו איתי. אבל התקשורת בין השותפים היא הדבר הכי חשוב".

מיכאל- "חשוב לסמוך על תחושת הבטן, האינטואיציה. היה מישהו שחיזר אחרי במשך שנה עם הצעה מדהימה, אך לא היתה בינינו כימיה. בסוף החלטתי לשתף פעולה בכל זאת, ולמרות שהוא הביא עמו הרבה כסף זה נגמר בביהמ"ש. חוסר הכימיה התבטא בשוני בחשיבה האסטרטגית. הכיוון שהוא רצה ללכת בו היה לא הגיוני מבחינתי וזה נגמר רע."

האם יתכן שמיזם יתחיל ללא תוכנית עסקית מוגדרת?- ללא מודל עסקי מסודר?

מיכאל- "הגעתי פעם לינקי מרגלית רק עם מסכים המדגימים איך המוצר ייראה. בלי תוכנית עסקית או טכנולוגיה וזה מצא חן בעיניו! בסוף הוא תרם כסף ולא השקיע. משקיע אמיתי בעצם משקיע באנשים, בצוות של המיזם – הם העיקר. מצד שני יש יזמים עם רעיונות נהדרים אבל אין מי שישים את הכסף. "

ירון- "ללא מודל עסקי מאוד קשה לגייס מימון. לא ממליץ לצאת להרפתקאה בלי תכנית. יש לי רעיון שמתגלגל בראש כבר שנה ועדיין לא פיצחתי את המודל העסקי ולכן לא אתחיל לפתח. ליזמים יש נטייה לדבר רק על המוצר ולא על המודל העסקי. חשוב מאד להסביר את היתרונות, לתאר את נתח השוק ולהדגיש למה זה כדאי."

מיהו יזם? זה שעוזב הכל ומפתח מחוץ לקריירה או תוך כדי?

יעל- "תלוי איזה סוג של יזמות. יזמות חברתית עובדת טוב במקביל לקריירה ארגונית."

ירון- "יזם הוא אדם שלא מתפשר. שתמיד שואף לעוד, כל הזמן דוחף- וזה נכון גם לגבי יזמות פנים ארגונית."

מיכאל- "יזמות זה סוג של הימור. יש ימים מטורפים. יום אחד אתה בהיי מטורף ויום אחרי אתה רגוע מידי ומייד מתחיל לחשוב מה הלאה…"