שם הכותב: תאריך: 04 יוני 2013

בפוסט הקודם התייחסתי לשלב הרעיוני של עולם היזמות. וכעת, לאחר שהחלום נרקם והרעיון גובש, נותר לדאוג למרווח הנשימה הכלכלי שיאפשר לצלוח את עמק המוות[i] בבטחה. קיימות גישות שונות המתארות את תהליך גיוס ההון הנדרש להקמת והצמחת הסטארט-אפ ואת הפניה למשקיעים, ובפוסט זה אציג את משנתו של תומר דביר, מייסד ומנכ"ל חברת Soluto, אשר נפגש עם סטודנטים של המכללה למנהל במסגרת הקורס "ישראל מדינת הסטארט-אפ" בהנחיית ד"ר צביקה בן-פורת, מר צחי וייספלד ומר יוסי טורכספא.

Tomer Dvir Soluto

 תומר דביר, מייסד ומנכ"ל חברת Soluto

החברה הוקמה בשנת 2008 על ידי תומר דביר וישי גרין, במטרה לפתור תקלות נפוצות של משתמשים במחשב האישי. השניים הגו רעיון שהתבסס על חכמת ההמונים – במידה ומשתמש נתקל בבעיה והצליח לפתור אותה, המערכת יודעת לשתף את הפתרון עם יתר משתמשי המערכת הנתקלים באותה הבעיה. הרעיון היה חדשני ויצירתי, מה שהוביל אותם בשנת 2010 לזכות במקום הראשון בתחרות ה TechCrunch Disrupt היוקרתית. בין לילה הפכה החברה הישראלית האלמונית לתגלית ברמה בינלאומית וכמוקד לחיזור מצד קרנות הון סיכון וביניהן Bessmer, Giza ו Proxima, ומצד שותפים עסקיים ובראשם Microsoft. בשנת 2012 הצליחה החברה בסבב גיוס נוסף שמנה בין היתר את הקרנות Innovation Endeavors של אריק שמידט, יו"ר חברת Google, ואת קרן Index Ventures האירופית שמחזיקה בפורטפוליו חברות כמו Skype, Dropbox ועוד. עד כה גייסה Soluto מעל ל- 18 מיליון דולר.

והנה הטיפים החשובים של תומר בגיוס ההון והצמחת הסטארטאפ:

  1. חווית סיבוב השקעה דומה לאודישן – אתה צריך למכור את עצמך לאנשים שאתה לא מכיר באופן אישי ולשכנע אותם שההשקעה שלהם בך ובמוצר תשתלם. אתה מתכונן ומכין מצגות ופיטצ'ים ועונה על שאלות ולבסוף אתה עשוי לא לקבל מהם טלפון בחזרה.
  2. גם אם נפגשים עם 60 משקיעים שונים במשך תקופה ומתכוננים לכל פגישה בצורה אחרת, אסור להתייאש. לא כל משקיע פוטנציאלי יתאהב בכם, וצריך לאתר את אלו שמוכנים ומתאימים.
  3. גידול מתמיד במשתמשי המוצר וחשיפה תקשורתית בערוצים נחשבים תורמים מאוד לגיוס ההון ממשקיעים. הם אוהבים לראות הוכחות המעידות על פוטנציאל ההשקעה.
  4. צמיחת החברה צריכה להיעשות בד בבד עם השלמת סיבובי הגיוס. ההשקעות מאפשרות לשפר את המוצר, להעסיק יותר עובדים מנוסים ולהגשים את החזון. חשוב גם לשמור על קשר עם המשקיעים ולהיפגש איתם אחת לתקופה. הם אוהבים להתעדכן בפרטים חשובים וחיוניים עבורם.
  5. והכי חשוב – תהיו עצמכם!

[i] . עמק המוות הוא המקום בו 90% מחברות ההזנק, מסיימות את חייהן. העמק הוא בעצם הפער הקונספטואלי בזמן ובכסף, בין נקודת ההתחלה לבין הנקודה בה החברה מייצרת מספיק הכנסות כדי לתמוך בהוצאות התפעול שלה. הגישור על הפער, אפשרי בדרך כלל באמצעות "השפעה" חיצונית, כגון: גיוס הון ממשקיעים פרטיים, אנג'לים או קרנות הון סיכון ודומיהן.