שם הכותב: תאריך: 06 מרץ 2013

אורני פטרושקה, אשר הוגדר לא פעם כ"יזם האולטימטיבי" לאחר שייסד והוביל בהצלחה מספר מיזמים,

הידוע והמוכר ביניהם הינו סיפור ההצלחה של חברת "כרומטיס" שנמכרה בסוף שנות ה-90 ללוסנט בשווי של 4.75 מיליארד דולר, המכירה הגבוהה ביותר בישראל עד היום, הגיע השבוע לכיתת אומן בחממת היזמות של בית הספר למנהל עסקים לשיחה אישית עם הסטודנטים-יזמים המשתתפים בחממה.

במהלך השיחה סקר אורני בפני הסטודנטים את עברנו האישי, החל מדרכו היזמית הראשונה כילד כשיזם בתקופת המלחמה עסק למכירת לוחיות זיהוי תמורת גוגואים, דרך סיום קורס הטיס, לימודי ההנדסה והתפקידים אשר קדמו לדרכו היזמית.

בנוסף, סיפר אורני על התהליך והגורמים שהביאו אותו לדרך היזמית ועל החוויות והאתגרים שליוו אותו, כמו גם על היזמות החברתית בה הוא עוסק כיום.

הסטודנטים סיפרו לאורני על המיזמים עליהם הם עובדים, שאלו שאלות מניסיונו האישי וקיבלו כלים נוספים לדרך היזמית שלהם, לקראת האירועים הבאים במסגרת החממה.

המפגש עם אורני פטרושקה הינו חלק מסדרת מפגשי מומחים איתם נפגשים הסטודנטים כחלק מפעילות חממת ומאיץ היזמות של בית הספר למנהל עסקים.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

סיכום הפגישה ותובנות עיקריות

הבנת השוק- כשהקמנו את סקורפיו, במהלך 3 השנים בהן פתחנו את המוצר, המוצר בסוף לא היה כמעט קשור למה שהיה בהתחלה. ההכרה שאנחנו לא עושים מה שהשוק צריך הגיעה מתוך הבנה עמוקה של השוק וקשרים עם אנשי מפתח בשוק. יזם חייב מחושים כלפי השוק כל הזמן. המחלה של ההייטק הישראלי היא שהוא לא מספיק ממוקד בשוק. אנחנו הישראלים בדרל כלל יודעים לפתח מוצרים טכנולוגיים מדהימים ויצירתיים, אבל אין מספיק קשר ללקוח ולשוק, וזה דבר שחייבים לחזק בחברות הישראליות.

התכונה החשובה של היזם– Integrity- יושרה, ההכרה שאנו עושים את הדבר הנכון, ואיך מתמודדים עם סיטואציה שנוצרה כשהכיוון אינו רצוי ויש לשנותו. צריך למכור את השינוי לכל מי שמעורב בחברה- לעובדים ולמשקיעים. המשקיעים עשויים לראות את זה כחוסר מקצועיות או רמאות ועל כן יש לדעת להסביר את השינוי בשפה שמובנת למשקיעים ולעובדים. העובדים חייבים להמשיך להאמין במנהיגות ויש לשמור על יחסי האמון בחברה. למשקיע בדר"כ יש הבנה פחותה בשוק ובמוצר ולכן אין יכולת אמיתית לבדוק אותנו, הוא לא מבין את השוק כמו שאנחנו מבינים. בסוף המשקיע משקיע בזכות האישיות של היזם ואם הוא מאמין לו על בסיס הניסיון והכנות והדרייב שיש לו את היכולת והאמונה לעשות מה שעושים.

גיוס כסף– אם מכוונים גבוה צריך הרבה כסף. צריך שותפים/ משקיעים עם כיסים מספיק עמוקים לתמוך בחברה לאורך זמן, כי תמיד מעריכים בחסר את הצרכים המימוניים.

ככל שקבוצת היזמים יותר גדולה כך הסיכויים להצליח גדלים. אידיאלית צוות של 4-5 אנשים. לפעמים וויכוחים על חלוקת המניות יכולים לגמור את המיזם.

חלוקת מניות, דילולים, השקעות וכו' – צריך לדאוג שיש קודם כל עוגה, ואח"כ שהיא תהיה מספיק גדולה, ורק אח"כ חושבים איזה חלק נקבל. ולא בסדר הפוך. חייבים ליצור ערך מהותי ולמקסם את הסיכוי שתהיה עוגה. ורק אחרי כן לדאוג שחלקנו יהייה הוגן.

צוות – לא הדרגות קובעות אלא כדאי שקבלת ההחלטות תעשה על ידי דיון וליבון. תרבות פלורליסטית בתוך החברה: כל החלטה מתקבלת מתוך שיח שמקבלים החלטה פה אחד, ואם מישהו לא מסכים, הוא חייב להבין את השיקולים. השיח הפתוח מחלחל מטה ויוצר את התרבות הארגונית.

כל נושא נבחן שיווקית, מעשית וטכנולוגית. לפעמים יש חפיפה בין חברי הצוות וזה בסדר. לכל אחד אישיות שונה שמפרה את הדיון באופן אחר. אורני ורפי היו צמד כביכול חופף- שניהם מהנדסים, אך השותפות ביניהם היא אחת הסיבות להצלחת המיזם.

החטא: אורני למד בטכניון עם הרבה סטודנטים מהמגזר הערבי. כשגייס לכרומטיס בחן מאות קו"ח ואף אחד מהם לא של ערבי. וזה לא הפריע לו. הוא לא היה מודע לכך אז. אח"כ הוא הצטער על כך. ההבנה שחיים במדינה אנשים שאין להם את החופש לפעול וליזום, כי קיימות מעבורם מגבלות שלא קיימות לרוב היהודי, נגעה בו במקום מאוד עמוק. הדבר הכי חשוב ליזם זה תחושת החופש. האמונה והיכולת להגיע ליעד שלערבים אין אותה.

סטארטאפ – צריך להיות כמו טייס. הטייס עושה את הבדיקות לפני הטיסה כמו פקיד. בודק 100 פעם כל דבר כי הטיסה ממילא מסוכנת, אז את האספקטים שניתן לבדוק חייבים לבדוק. מקצועיות היא חשובה ביותר, חייבים לעבוד מסודר בדיוק כמו בטיסה.

שייך לנושאים: אקדמיה, הצלחה, חממה, יזמות, מאיץ