שם הכותב: תאריך: 07 יולי 2013

מצטער על הכותרת הבעייתית משהו, אבל זוהי אחת הנוסחאות הטובות בעולם לפיתוח מוצרים מצליחים. חלק גדול מהחברות והמוצרים המצליחים כיום, נוצרו כאשר היזם עצמו , נתקל בבעיה וניסה לפתור אותה מתוך התסכול שהוא עצמו חווה. דרו יוסטון, החליט להקים את DropBox, לאחר ששכח לשלוח לעצמו את הקבצים שרצה לעבוד עליהם בנסיעה מבוסטון ליוסטון, הוא החליט לפתח מוצר אשר יפתור בעיה זאת. מה לגבי פייסבוק, לא במקרה, הקים מארק צוקרברג את פייסבוק מהחדר שלו בקולג', זו היתה הסביבה החברתית המושלמת ליצירת רשת חברתית.

משמעות המושג  Eating Your Own Dog Food אומר שאתה עצמך צריך לרצות להשתמש במוצר, אתה עצמך צריך ליהנות מהשימוש במוצר. כך תוכל להרגיש מה ירגישו הלקוחות הפוטנציאלים, וכך תוכל לפתח את המוצר מתוך בעיה אמיתית שמפריעה לך. סטיב ג'ובס, ציין שאחד הסיבות לפיתוח הטלפון באפל, היה התסכול שהוא ומנהלים נוספים באפל חוו בשימוש בטלפונים הסלולרים שלהם, הם חשבו שאפשר לעשות משהו טוב יותר, וכך פיתחו את ה- iPhone.

כדי שבאמת נוכל להבין את המושג רציתי דווקא לספר על חברה מתחום אחר לגמרי – ג'ילט.tiger_gillette

מהי הנוסחא הסודית של ג'ילט ? החברה מחזיקה ב-80% !!! ( לא טעות דפוס ) משוק סכיני הגילוח, המגלגל מיליארדי דולרים בשנה. החברה מוכרת מוצרים שתמיד יהיה להם צורך. מדובר למעשה על חברה שמהווה מונופול בשוק סכיני הגילוח, בעיקר לגברים. ובכן מה הסוד שלה? במשך השנים חברות רבות, ניסו להשיק סכיני גילוח מתחרים, ניסו לפגוע בשליטה המוחלטת של ג'ילט, אבל כולם נחלו כישלון די גדול.

ובכן מהו הסוד? מהי הנוסחא הסודית ?

ובכן אפשר לכאורה להגיד שיש להם סכיני גילוח מעולים ושהם מנהלים קמפיין פרסומי מצויין, ושאנשים לא נוטים להחליף את המוצרים שלהם ועוד ועוד. אבל את כל הדברים האלו, יכולות לעשות גם חברות גדולות אחרות.

הסוד של ג'ילט הוא שבניגוד להרבה חברות אחרות, ג'ילט "אוכלת את הזבל של עצמה" . ג'ילט נוהגת במשך עשרות שנים לנסות בעצמה את המוצרים שלה. לא קבוצות מיקוד ולא חברות מחקר חיצוניות. כל בוקר מאות מעובדי ג'ילט מגיעים לעבודה לא מגולחים ואז הולכים להתגלח. לא בסכין שבו הם רגילים להשתמש ולא בבית אליו הם רגילים. לפעמים הם מקבלים עמדה קטנה, לפעמים מקבלים עמדה קצת חשוכה, ולפעמים הם מקבלים סכין גילוח מאוד משומש. המטרה היא שעובדי החברה בעצמם יבחנו את המוצרים בתנאים קשים ומשתנים. לפעמים הם מתגלחים תחת לחץ של זמן ועוד ועוד תרגילים.

ולאן הם הולכים אתם חושבים אחרי שהם מתגלחים ? למחלקת המחקר של החברה. ושם כאשר החוויה שלהם עדיין טרייה הם יושבים ומדברים על מה שהם חושבים שאפשר לשפר. מה היה טוב ומה היה גרוע. והחברה מתייחסת ברצינות לכל ההערות.

 זה נשמע בעייתי איך אפשר לנהל חברה ככה? תארו לכם שלג'ים ממחלקת הכספים של החברה, יש פגישה ב10:00 אבל הוא מקבל הודעה בבוקר, שהוא צריך להגיע לא מגולח לעבודה. ו"לבזבז" שעתיים על גילוח ופגישה במחלקת המחקר והפיתוח. נשמע בעייתי, אבל כל העובדים גם החשובים והעסוקים מבינים שתהליך זה הכרחי להצלחת החברה.

כל חברה שתתחיל לאכול את "הזבל" של עצמה, תרוויח מכך. 

שייך לנושאים: אסטרטגיה, הצלחה